لوله فلکسیبل یا لوله گالوانیزه

مقایسه لوله فلکسیبل با لوله گالوانیزه

در مقاله قبل در مورد انتخاب سایز مناسب لوله فلکسیبل صحبت کردیم. در این مقاله سعی داریم مقایسه بین لوله فلکسیبل و لوله گالوانیزه را انجام داده و به شما کمک کنیم چه نوع کانالی را (لوله فلکسیبل یا لوله گالوانیزه) برای انتقال هوا در ساختمان خود انتخاب نمایید.

برای نصب صحیح سیستم تهویه مطبوع جدید ، شما باید دانش گسترده ای در مورد انواع مختلف لوله و کانال انتقال هوا داشته باشید. با داشتن اطلاعات مناسب می توانید سیستم تهویه مطبوع خود را به صورت صحیح با لوله‌های متناسب با نیازهای خود طراحی کنید. یکی از جنبه های بسیار مهمی که در طراحی لوله کشی باید مورد توجه قرار گیرد تفاوت بین لوله خرطومی و لوله گالوانیزه است. آنها دو نوع لوله کاملاً متفاوت هستند و هر دو جوانب مثبت و منفی خود را دارند.

در این مقاله در مورد هر دو نوع روش لوله کشی صحبت خواهیم کرد. لوله گالوانیزه ، و لوله فلکسیبل، جوانب مثبت و منفی  هر کدام و سایر اطلاعات برای کمک به شما در تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع لوله مناسب برای ساختمان شما می‌باشد.

لوله کشی چیست؟

لوله‌ها مسیرها و مجراهایی هستند که در سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شوند. هدف اصلی آنها رساندن و دور کردن هوا است. در سیستم تهویه مطبوع از کانالهای هوا برای توزیع مساوی هوا در دماهای مختلف از سیستم خنک کننده یا سیستم گرمایش استفاده می‌شود. این فرایند شامل گرفتن هوا از ساختمان ، خنک کردن یا گرم کردن آن و سپس بازگشت آن به ساختمان است.

مقایسه لوله فلکسیبل یا لوله گالوانیزه

ما در مورد این که لوله ها، مجرایی هستند از سیستم تهویه مطبوع در سرتاسر ساختمان صحبت کردیم. اکنون دو نوع اصلی از کانال‌ها وجود دارد که بسته به آنچه می خواهید و نیاز دارید می توانید انتخاب کنید.  این دو نوع، لوله فلکسیبل و لوله گالوانیزه است. هر دو نوع کانال دارای ویژگی های خاص ، جوانب مثبت ، منفی و مشخصات خاص هستند.

لوله فلکسیبل یا لوله گالوانیزه

لوله‌های فلکسیبل یا کانال خرطومی

این نوع کانال‌ها معمولاً به شکل لوله بوده و از سیم فلزی که در پلاستیک بادوام پوشانده شده است، ساخته می شود. تولید کنندگان سپس لوله را در عایق فایبرگلاس می پوشانند.  از این نوع کانال در فضاهای محدود که در آن لوله‌های گالوانیزه امکان نصب ندارند استفاده می‌شود. همچنین به دلیل این که در ساخت لوله فلکسیبل از مواد اولیه ارزان استفاده می‌شود، بنابراین گزینه‌ای ارزانتر است.

کانال گالوانیزه یا لوله صلب

کانال گالوانیزه در انواع مختلفی از اشکال ، مواد و اندازه ارائه می شود. این نوع کانال می تواند مستطیل یا استوانه ای باشد و از یک ماده صلب پیچیده شده درعایق تشکیل شده است. کانال گالوانیزه بادوام ، ماندگار و قابل اعتماد است. آنها به طور کلی گزینه های گران تری هستند ، اما این نوع کانال کیفیت بالاتری دارد که هنگام عبور هوا از آن سر و صدایی نمی کند. در اینجا برخی از انواع لوله صلب آورده شده است:

  • لوله‌های فایبرگلاس: ساخته شده از ورقه فلزی با روکش فایبرگلس در دیواره داخلی و خارجی
  • لوله‌های فلزی: متداول‌ترین مواد اولیه برای ساخت آنها آلومینیوم و فولاد گالوانیزه است.

مزایا و معایب

مانند دیگر بخشهای سیستم تهویه مطبوع، کانالها نیز نیازمند نصب خاص می‌باشند. تفاوت زیادی بین لوله فلکسیبل و کانال گالوانیزه وجود دارد. در اینجا جزئیات مربوط به هر نوع ذکر شده است:

لوله فلکسیبل

  • مهم است که لوله فلکسیبل را به درستی و با کمترین میزان لرزش و یا خمش نصب کنید. همچنین خود لوله باید کاملاً مهار شده و پشتیبانی شود.
  • چرخش‌ها ، خم ها و لرزش ها باید تا حد امکان به حداقل برسد زیرا این می تواند بر جریان هوا و کارایی سیستم تهویه مطبوع تأثیر بگذارد.
  • نصب لوله‌های فلکسیبل نسبتاً آسانتر است و معمولاً هزینه کمتری نسبت به کانال گالوانیزه دارد.

لوله گالوانیزه

  • کانالهای ورق فلزی به دلیل اینکه سطوح آنها غیر متخلخل و صاف است ، کمتر در معرض رشد کپک قرار می گیرند.
  • فایبرگلاس در بعضی از لوله‌ها با گذشت زمان دچار خرابی و جدایش شده و در نهایت ذرات فایبرگلاس را در هوا آزاد می‌کند که این امر می تواند بر سلامتی ساکنان تأثیر بگذارد.
  • تمیزکاری لوله‌های فلزی با روکش فایبرگلاس دشوار و سخت است.
  • برخلاف کانال گالوانیزه ، لوله فایبرگلاس احتمال بیشتری برای آلودگی به کپک و باکتری ها دارد.
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *